КЛЮЧОВА ДОПОВІДЬ НА КОНФЕРЕНЦІЇ У БЛУМІНГТОНІ

24 березня провідний науковий співробітник відділу політичної культури та ідеології Микола Рябчук виступив із ключовою доповіддю (онлайн) на IV щорічній Шевченківській конференції в університеті штату Індіана, Блумінгтон. У своїй презентації під назвою „Картографування нації нізвідки: імперське знання і виклики деколонізації” він розвинув концепцію Еви Томпсон з її однойменної книжки („Imperial Knowledge”), де „імперське знання” витлумачується як система наративів, головна мета яких – встановлення дискурсивного контролю над підлеглими націями.

Цей тип „знання”, випродукуваний у XVIII ст., імперські ідеологи поступово розвинули, інституціалізували й утвердили в світі як буцімто незаперечну „наукову істину”. Його вдалося нормалізувати і зробити таким чином бездискусійним; за його допомогою з публічного обговорення було виключено всі альтернативні голоси, зокрема голоси підлеглих народів, як начебто „девіантні” й „націоналістичні”.

Панування російського „імперського знання” в західному науковому світі та в масовій свідомості спричинило тривалу неадекватність західного розуміння Росії, майже повне ігнорування України та, відповідно, хибну політику щодо цих країн та Східної Європи загалом. Сьогоднішня російська війна в Україні як виразний прояв неоімперської агресивності робить потребу деконструкції „імперського знання”, оприявнення його політико-ідеологічних метастаз надзвичайно важливою – в рамках започаткованої Україною програми деколонізації.

Програма конференції