ПРОВЕДЕНО ДОСЛІДЖЕННЯ „ІНСТРУМЕНТИ ЛЕГІТИМАЦІЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ В ПЕРІОД ДІЇ РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ”

Відділ політичних інститутів та процесів Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України та Асоціація політичних наук України провели дослідження „Інструменти легітимації влади в період дії режиму воєнного стану”. Метою дослідження є виокремлення та аналіз інструментів, які можуть застосовуватися (відповідно до чинного законодавства) для підтримки довіри до вітчизняних політичних інститутів за умов „протермінованої” (під час дії режиму воєнного стану) електоральної легітимації з метою збереження демократії в Україні. Під „легітимним демократичним політичним режимом” ми розуміємо систему з високим рівнем підтримки та визнання громадянами діяльності владних структур (парламенту, президента, уряду, органів місцевого самоврядування), що гарантує максимальне дотримання законів та демократичних процедур, імплементація яких не обмежена відповідним законом про запровадження воєнного стану в Україні.

До наукових завдань дослідження можна віднести:

  • Розроблено матрицю чинників, що формують загальну легітимність інститутів публічної влади. Використано підхід до оцінки рівня легітимності в демократіях М. Стивена Везерфорда, який було доповнено авторами даного дослідження з урахуванням українського контексту
  • Виокремлено базові інструменти легітимації таких інститутів, як президент (10 інструментів), парламент (11 інструментів), уряд (11 інструментів), органи місцевого самоврядування (12 інструментів), застосування яких не обмежується правовим режимом воєнного стану в Україні
  • Визначено рівень розуміння експертами важливості та застосування виокремлених інструментів легітимації кожного з досліджуваних інститутів, імплементація яких здатна підтримувати розвиток української політичної системи в напрямку демократії навіть в умовах повномасштабної агресії РФ проти України. Метод – онлайн-опитування експертів у період з 12 травня по 15 червня 2024 року. До опитування долучився 261 експерт, з яких 76% є науковцями (політологи, правники, соціологи, економісти, фахівці з державного управління)
  • Зафіксовано розриви, відповідно до бачення експертів, між важливістю інструментів та рівнем їх імплементації
  • Для кожного інституту встановлено усереднені рівні важливості та застосування інструментів легітимації (згідно з експертними оцінками), кластеризовані в наступні тематичні групи: „нормативно-правові”, „практично-інструментальні” та „комунікативні” (відповідно до підходу Р. Амоссі)
  • Запропоновано широкий вибір інструментів, комплексне запровадження яких спроможне вдосконалити систему управління та практики міжінституційних взаємин у країні в умовах війни, а також після поновлення електоральних процедур.

Серед базових висновків дослідження:

  • Надважливими ознаками легітимного сучасного владного інституту в Україні є довіра до нього громадян, його здатність гарантувати безпеку та реальна ефективність, здійснювана в межах Конституції (згідно з оцінками експертів)
  • Надважливими інструментами легітимації інституту президента під час дії воєнного стану є розробка політики національної безпеки, ведення зовнішньополітичної діяльності та гарантування дотримання Конституції. Максимально важливими практиками, вважають експерти, для легітимації парламенту є чітке і прозоре дотримання ним законотворчих процедур, формування уряду та здійснення парламентського контролю щодо нього, а також демонстрація депутатської доброчесності. Топ-інструментами легітимації уряду (з позиції важливості) є довіра до нього міжнародних партнерів, його зрозуміла публічна комунікація та реалізація відповідальність Кабінету Міністрів України перед Верховною Радою. Щодо органів місцевого самоврядування (далі – ОМС), то для їхньої легітимації, згідно з оцінками експертів, дуже важливими є такі інструменти, як справедливе використання ОМС місцевих бюджетів, комунікація з територіальними громадами та ефективне вирішення місцевих питань/проблем
  • Більшість виокремлених інструментів легітимації для всіх інститутів були класифіковані експертами як „скоріше важливі” та „дуже важливі” у той час, як їхнє застосування парламентом, урядом та ОМС в умовах повномасштабної війни було визнано експертами переважно нерегулярним. Найменший (але все ж доволі великий) розрив в оцінках експертами важливості інструментів легітимації та їхнім застосуванням на практиці у інституту президента
  • Верховна Рада України серед кластерізованих інструментів легітимації застосовує, вважають експерти, передусім інструменти практичної групи. У той час, як найбільш важливими, за оцінками експертів, для утримання легітимності парламентом сьогодні є інструменти нормативно-правової групи. Для підтримки високого рівня легітимації інститутів уряду та президента, за оцінками експертів, максимально важливими є інструменти практичної групи. Інструменти цієї ж групи, на думку експертів, є такими, що частіше інших застосовуються КМУ та Президентом. Проблемою такого „співпадіння” є наявність великих розривів між оцінками важливості та застосування інструментів (особливо в урядовому кейсі).
  • Навіть перехід до ретельної імплементації інструментів легітимації діючих інститутів не має нівелювати необхідність вдосконалення законодавства, що регламентує інституційний дизайн політичної системи України, який потребує змін. Підготовка до редизайну політичної системи країни має активно відбуватися на рівні наукової та експертної дискусії під час дії правового режиму воєнного стану.

Результати дослідження