ЛЕКЦІЯ СПІВРОБІТНИКА ІНСТИТУТУ У ГЕНТСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

„Картографування “нації нізвідки“: імперське знання й виклики деколонізації” – так називалася лекція провідного наукового співробітника відділу політичної культури та ідеології нашого Інституту, кандидата політичних наук Микола Рябчука 11 вересня в університеті міста Гент (Бельгія).
„Імперське знання”, в розумінні доповідача, – це система підтримуваних державою наративів, спрямованих, з одного боку, на прославляння імперії, її буцімто „універсальної” видатної культури й „унікальної” історичної ролі, а з другого боку – приниження, маргіналізацію або й зухвале привласнення культурних здобутків підлеглих народів та легітимізацію виключного права промовляти від їхнього імені, позбавляючи їх власного голосу і врешті видимості. „Імперське знання”, витворене в Росії у XVIII ст., було розвинене, інституціалізоване і поширене у світі як начебто „наукове” й тому незаперечне.
Альтернативні погляди, зокрема голоси поневолених націй, були ефективно виключені з публічного обговорення. Російське „імперське знання” спричинилося таким чином до багатьох проблем, зокрема – до фатально неадекватного сприйняття Росії у світі й, відтак, неадекватної політики – як щодо Росії, так і щодо України як головного об’єкта і жертви того псевдознання. Сьогоднішня російська війна в Україні як спроба брутального неоколоніального реваншу робить проблему ревізії й деконструкції „імперського знання” вкрай актуальною, зокрема в рамках ширших деколонізаційних процесів.
Відеозапис лекції